System CRM a branża budowlana

Co mają ze sobą wspólnego systemy CRM i branża budowlana? Na pierwszy rzut oka można by powiedzieć, że nic, bo w końcu do czego system zarządzający działem sprzedażowym w firmie realizującej inwestycje. W rzeczywistości jednak okazuje się, że wielu z nas błędnie przypisuje systemowi CRM byt jedynie w firmach stricte handlowych. Zgodnie z luźną definicją, program klasy CRM zajmuje się wszystkimi procesami, które pozwalają generować sprzedaż dla nowych i bieżących klientów. W przypadku firm z branży budowlanej mowa więc o pozyskaniu nowych inwestycji do realizacji, zarówno w formie generalnego wykonawcy jak i podwykonawcy czy dostawcy usług dodatkowych. W tym artykule zastanowimy się nad tym, jakie funkcje powinien posiadać program CRM dla przedsiębiorstw budowlanych.
2. Zalety systemy CRM w budownictwie
3. Oprogramowanie CRM dla firmy budowlanej
System CRM w branży budowlanej
System CRM w branży budowlanej nie jest już wcale niczym nowym. Pionierami tego typu rozwiązań wcale nie były wielkie zagraniczne konglomeraty, ale nasze rodzinne, polskie firmy z sektora MŚP. Ciekawym przykładem jest współpraca firmy Connecto, producenta systemów IT, że swoimi klientami realizującymi projekty budowlane. Wspólnie stworzyły one program Connecto DMS – aplikację dedykowaną firmom realizującym inwestycje budowlane.
Zalety systemy CRM w budownictwie
Zaletą systemu CRM w budownictwie takiego jak platforma Connecto jest to, że dopasowuje się on dokładnie do procesów i zależności jakie panują w organizacji. Dzięki temu aplikacja ta posiada tylko te funkcje, z którym firma naprawdę będzie korzystać i działają one w dokładnie taki sposób w jaki rzeczy sobie tego zarząd firmy. Do najczęściej wdrażanych procesów biznesowych należą:
- Planowanie i śledzenie realizacji budżetu finansowego i kosztorysu ilościowego;
- Harmonogramowanie prac budowlanych za pomocą wykresów Gantta;
- Rozliczanie budżetów i kosztorysów w ramach obiegu dokumentów takich jak faktury sprzedażowe i kosztowe, protokoły zdawczo-odbiorcze, karty pracy sprzętu i ludzi, dokumenty magazynowe (np. rozchody wewnętrzne, wydania zewnętrzne);
- Elektroniczny obieg dokumentacji i zadań – wszystkie czynności związane z dokumentami takie jak akceptacja, opis merytoryczny czy wykonanie jakiegoś zadania są planowane i wykonywane w systemie informatycznym zgodnie z wgranymi schematami;
- Analiza zebranych danych w celu podejmowania trafniejszych decyzji operacyjnych i strategicznych za pomocą modułu Business Intelligence.
Oprogramowanie CRM dla firmy budowlanej
W przypadku modułu CRM w oprogramowaniu CRM dla firmy budowlanej wdrażane są między innymi takie dokumenty:
- Zapytania przychodzące od Inwestorów lub Generalnych Wykonawców;
- Zapytania wychodzące do podwykonawców i dostawców materiałów;
- Oferty przychodzące od podwykonawców i dostawców;
- Oferty wychodzące do Inwestorów lub Generalnych Wykonawców;
- Zamówienia przychodzące od Inwestorów lub Generalnych Wykonawców;
- Zamówienia wychodzące do podwykonawców i dostawców.
Ostateczne działanie systemu jest dostosowywane do klienta, przez co dane jakie przechowuje dany dokument, jaki jest jego obieg po firmie, kto go akceptuje i jaki ma szablon wydruku jest w 100% zależny od wymagań firmy.